“Träning, idrott, motion och fitness är för mig en naturlig del av livet, ett sätt att leva.”
Meny =

Inspirerande Författare

Jari är författare till flera böcker och förekommer regelbundet som personlig tränare och Coach i olika tidningar och digitala medier.

Nedan listas Jaris böcker i omvänd kronologisk ordning.

Spring snabbt hela vägen

Spring snabbt hela vägen framsida

Spring snabbt hela vägen ger dig verktygen du behöver för att bli en bättre löpare, från start till mål, på bästa möjliga sätt.

Boken är indelad i tre huvuddelar: teori, färdiga träningsprogram och övningsbank. Teoridelen förklarar hur du bör träna och varför, nödvändigheten av löpskolning, pulsens funktion med mera. Träningsprogrammen är indelade i tre huvudgrupper – milen, halvmaran och maran – där varje distans har program för nybörjare, utveckling och prestation. Övningsbanken innehåller alla typer av övningar du behöver för att ta dig till just ditt mål – oavsett om du är nybörjare eller van löpare. Så på med löparskorna och ut genom dörren. Nu kör vi!

Boken går att köpa via:
bokförlaget.com

Gymmet utanför dörren

Gymmet utanför dörren framsida

Gymmet utanför dörren ger ett unikt helhetstänk kring träning, hälsa och motion.

Vi uppmärksammar friheten, energin och lättillgängligheten i naturen för att du ska få ut det mesta och bästa av den tid du lägger på träning. Jobba med din kropp och knopp som en enhet och fokusera på andning och medveten närvaro för att skapa energi, lust och harmoni – inifrån och ut. Boken bjuder på enkla, effektiva och funktionella övningar samt färdiga, genomtänka Holistic Force Pass – smarta träningsprogram, från 15 till 60 minuter, med olika fokus såsom styrka, kondition, atletisk funktion och avslappning. Naturens gym väntar på just dig!

Boken går att köpa via:
bokförlaget.com

Bli starkare

Bli Starkare

Bli starkare, på enklast möjliga sätt – med din egen kropp som träningsredskap

Häftet ger dig en bra bank av bas- och grundövningar som syftar till att du ska hitta (och sätta) rätt teknik i varje övning. Med hjälp av dessa övningar kan du träna upp dina eventuella svagheter i till exempel styrka, kroppskontroll och teknik och förbereda kroppen för en mer utmanande träning. Här finns också förslag på funktionella övningar som ställer krav på balans, stabilitet och kroppskontroll, samt utmanande explosiva övningar om du vill pressa kroppen till en ny nivå. Styrketräna när som helst, var som helst.

Webbplatsen blistarkare.nu

För att se övningarna på webbplatsen behöver du registrera dig med hjälp av koden du hittar i ditt träningshäfte. Sedan har du tillgång till filmade övningar med mera.
Här hittar du webbplatsen blistarkare.nu

Boken går att köpa via:
sisu idrottsböcker, bokus.com, adlibris.com

Starka fötter 2013

Starka Fötter 2013

45 övningar för att öka styrka, rörlighet och koordination i fötterna.
Författarna berättar hur du sköter dina fötter på ett bra sätt och hur du lägger upp din träning. Häftet och dvd:n innehåller 45 övningar för att öka bland annat styrka, rörlighet och koordination i fötterna.

Boken går att köpa via:
sisu idrottsböcker, bokus.com, adlibris.com

Bli en ny man

Bli En Ny Man

Träna smart och sov bättre, skippa skräpmaten och hushålla med spriten – bli en ny man och behåll formen livet ut! Det var så journalisten Jonas Leijonhufvud – en före detta lönnfet kontorskille – fick ordning på sitt liv.

Coachad av bland andra träningsgurun Jari Ketola, kampsportaren Musse Hasselvall och KI-professorn Mai-Lis Hellénius lyckades Jonas gå ner 7 kilo på 7 veckor. Nu bjuder han generöst på tipsen. Följ med på ditt livs resa – den är värd insatsen!

Boken går att köpa via:
bokus.com, adlibris.com

Träna hemma på 10, 20 eller 30 minuter

Träna hemma på 10, 20 eller 30 minuter

Kort och effektiv träning i hemmet

Träna hemma på 10, 20 eller 30 minuter är räddningen för alla som vill träna men inte har tid med långa träningspass eller att ta sig till och från gymmet. Boken bygger på den erfarne personlige tränaren Jari Ketolas egna framgångsrika koncept expressträning med enkla, roliga och funktionella övningar. Här visas de av Jennie Widegren, från den välkända dansgruppen Bounce, som länge tränat för Jari.

Enkelt och effektivt är ledorden. Fokus ligger på styrkeövningar som kompletteras med kortare konditionspass så att du verkligen ska få allt du behöver. Här finns optimala program för den som vill komma igång med sin träning och snabbt få resultat. Alla övningar är funktionella och ger en mycket bra bålstabilitet och fungerar därför också utmärkt som komplement för den som tränar något annat vid sidan om men behöver en god grundfysik och styrka i hela kroppen. Oavsett om ditt mål är att bli starkare och snyggare, tappa några kilon, klara av att sitta hela dagen framför datorn eller orka leka med barnen ger expressträningspassen dig vad du behöver.

Boken går att köpa via:
bokus.com

Chockträna dig i toppform

Chockträna dig i toppform

Chockträna dig i toppform vänder sig till dem som redan i dag tränar mycket och som söker nya övningar och träningsformer. Det är den perfekta boken för alla som känner att de har fastnat i träningen och inte längre utvecklas, och för alla som vill få större och synligare muskler.

Chockträning är en explosiv form av styrketräning med inslag av spänstträning som har utvecklats för att hjälpa tävlingsidrottare prestera bättre. Den personliga tränaren och före detta elitidrottaren Jari Ketola har vidareutvecklat chockträningskonceptet för att anpassa det till alla träningsintresserade som vill utmana kroppen. Genom chockträning kan man på ett positivt sätt påverka träningsresultaten och lura kroppen så att man ständigt utvecklas och inte fastnar på en platå. Eftersom man använder få redskap, och framför allt tränar med den egna kroppen som motstånd, kan man chockträna både på gymmet och hemma. Man blir starkare och mer explosiv samt får bättre spänst och kontroll över kroppen.

I Chockträna dig i toppform finns tips på träningsupplägg, närmare 60 tuffa och inspirerande styrkeövningar samt olika ”chockmetoder” för effektiv muskelträning. Allt man behöver för att behålla träningsmotivationen och fortsätta att utvecklas.

Boken går att köpa via:
bokus.com

Starka fötter 2008

Starka Fötter 1:a utgåvan

Träna dina fötter!
Med starka och vältränade fötter förebygger du instabilitet, fotledsvrickningar, nedsjunkna fotvalv och andra skador och besvär.

I Starka fötter finns enkla övningar med varierande redskap, övningar som tränar styrka, koordination, balans, stabilitet och rörlighet. Häftet kan användas i utbildningssammanhang och som övningsbank för aktiva, tränare, terapeuter och sjukgymnaster.

Boken går att köpa via:
bokus.com

Bli stark

Bli stark - med kroppen som träningsredskap

Världen förändras i rask takt, vi ställs ständigt inför nya krav och utmaningar fysiskt som mentalt. Att träna kontinuerligt och regelbundet är några av de viktigaste nycklarna till god hälsa på lång sikt. Vi blir inte bara starkare och mer funktionella i arbetet, vardagen och fritiden.

Att träna med kroppen som träningsredskap är en effektiv, traditionell och säker träningsform som fungerar för alla oavsett målgrupp. Tjej som kille, ung som gammal, motionär eller idrottare.

Bli stark – med kroppen som träningsredskap ger dig inspiration, kunskap och idéer till hur du på ett enkelt och effektivt sätt kan utveckla din träning med endast din kropp som träningsredskap. Målet är att du ska bli motiverad till fortsatt träning, vilket hjälper dig att skapa en mer aktiv livsstil. Träning är roligt, träning är ett sätt att leva!

Ur innehållet:

  • Träna styrka
  • Tips
  • Kroppshållning
  • Upplägg av träningspass
  • Styrkeövningar
  • Programförslag

Boken går att köpa via:
sisu idrottsböcker, bokus.com

Fysisk Avslappning

Bokomslag Fysisk Avslappning

Har du ett stillasittande arbete?
Känner du dig ofta stel och spänd i dina muskler – både i jobbet och på fritiden?
Är du en aktiv idrottare och känner att din stelhet hämmar dig i din idrottsutveckling?

Då är Fysisk avslappning något för dig. En ny träningsmetod som passar både dig som vill ha en mer aktiv vardag och dig som vill utvecklas och komma längre i din träning. I det här häftet finns ett antal övningar uppdelade i fyra områden; andning, pendlingar, plötsliga avslappningar och skakningar samt förslag på träningsprogram.

Boken går att köpa via:
bokus.com, sisu idrottsböcker, Friskvårdsbutiken

SAMARBETSPARTNERS
The Academy
Holistic
casall
Vivobarefoot
Grand Hotel Fitness Spa
Norlén & Slottner
QX
Sisu Idrottsböcker
gococo